researching games 2016 - Etherpad

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researching games 2016 - Freitag 22.4. - Track 2

15 Uhr:
    
Eike Langbehn
Perceptual Aspects of Locomotion in VR

verschiedene Systeme: Teleportation, Blink, virtual Walkers, real Walkers, Tracking System

Projekt: Walking in Place (nutzt Kinekt)

Forschung: reales Gehen hat Vorteile gegenüber Alternativen (z.B. Joystick)
-> Immersion und Perfomance höher, bessere Erinnerungsleistung wo man schon hingegangen ist bzw. Gegenstände lagen

Nachteile: realer Bereich begrenzt
Trick: Change Blindness (durch Ändern der Tür Positionen)

Redirected Walking durch Verzerrung der virtuellen Wege, funktioniert im Kreis mit Radius von 20 Metern

Eigene Forschung: Multiscale in VR

Experimente mit Größe: normal und als Riese in einer Stadt

Zukünftige Arbeit zu Eyetracking und Blureffekten
User Acceptance


15:30:
Miriam Schreiter
Relationship with the dead

Dead NPCs in "Wimmelbildspielen"
Ghost in Limbo
Player has to find objects to relieve ghost from limbo
Relationship is with the deceased and not with the cadavre
Contemplation of our own morality in these games
values: take care of the dead



16:00
Priscilla Haring
Game Prompt on Selfefficacy „Health“

- what is a game prompt?
- negative arousal when addressed with health issues
- play can help with your self-efficacy : "Having difficult choices is not necessarily a bad thing - it's a challenge"
- is playing the same as telling yourself "I can do this"?
performance is greatly improved when thinking of difficult tasks as a (game like) challenge

16:45
Carsten Thomas
VR - The next big thing or the next big bullshit?

- verschiedene VR hardware typen
- schöne neue Welt?
- magic circle (Johan Huizinga) und flow theory (Mihály Csíkszentmihályi )
https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Circle_%28virtual_worlds%29
- Juul: der magische Kreis ist gar nicht existent, wir haben einen Bezug zur Wirklichkeit (fiktive Monster sind nicht real, aber das Regelwerk)
- Schell "A game is a problem-solving activity..."
- de Koven: Spieler erschaffen das Spiel im Spiel, spezielle, wenn das Spiel für sich nicht interessant genug ist
- GTA Mod ermöglicht GTA in VR.  https://www.youtube.com/watch?v=QZEnjwUqc4M
- Was macht das neue Spielgefühl? Verändert es unsere Hemmschwelle?
- Wollen wir real wirkende Brutalität in einer virtuellen Realität?

Probleme von VR:
 - motion sickness
 - virtual reality addiction 
 
 Nutzen:
- Virtual Reality Exposure Therapy
- Virtual Desktop
- VR Porn

Problem: Mit VR Brille sieht man lächerlich aus!

17:15
Vanessa Volz
Automatic Game Balancing

- predefined set of rules in games, but values can be changed which alters gameplay
- game experience is very sensitive to parameter changes, even when they seem little
- fitness landscape effects of changes, how do they scale?
- Research questions: How many play tests do I need for significant analysis?
- Top Trump card game to test effects of balancing on fairness, suspense, fun
- computational models to test framework